עולם הפרסום והשיווק הוא לעיתים מתוחכם הרבה יותר מזה שהצרכן הממוצע מסוגל להכיל ולהבין. המסרים הנשתלים בראשו של הצרכן הפוטנציאלי כוללים הטעיות מכוונות, מידע ונתונים חלקיים, חוזים בעלי אותיות קטנות ועוד כהנה רבות. כאשר הצרכן הסביר, בעל מגבלות אנושיות של זמן ויכולת הבנה, מוזן בנתונים מגמתיים שכאלה, קם הצורך להגן עליו מפני "עסקאות" שאינן מתבצעות בתום לב מצד מספק השירות...
פסוקים מספר ישעיהו הנביא התנוססו מספר פעמים על גבי כרוזים שהודבקו על לוחות מודעות ברחבי העיר ירושלים. מספר הטלפון ואתר האינטרנט אליהם מופנים הציבור, שייכים לאחד הארגונים של היהודים המשיחיים הפועלים בבירה. המטרה של אותם מפרסמים, הינה לשכנע את הציבור הירושלמי שישוע הוא המשיח המיוחל לעם ישראל, ולצרף את תושבי העיר אל "הקהילה המשיחית".
ליתר דיוק, האחראי לפרסום הינו מנו קלישר, יהודי ישראלי העומד בראש קהילה משיחית בשכונת תלפיות. על מנת להבין מהי מטרתו, עלינו להבין תחילה מהי היהדות המשיחית ומי הוא מר קלישר העומד בראש אחת הקהילות של התנועה.
רוב היהודים המשיחיים מכחישים את היותם נוצרים ומסבירים כי הם זרם יהודי לגיטימי, כביכול, יחד עם האורתודוקסים, הקונסרבטיבים והרפורמים. אולם כל אלה האחרונים אינם רואים במשיחיים זרם יהודי כלל וכלל, אלא זרם נוצרי - וישנם אף המגדירים אותם ככת. חלקם של היהודים המשיחיים אף הגדילו לעשות, כשהם רואים את עצמם כיהדות האוטנטית ופוסלים את כל שאר הזרמים. ממש כך!
גם מערכת בתי המשפט נדרשה לסוגיה, ולאחר בירור מעמיק קבע שופט בית משפט השלום, עידו רוזין, על פי עדותם של היהודים המשיחיים כי "היהדות המשיחית היא זרם דתי המבוסס על מרכיבים נוצריים", כי "הזרם אינו מוכר כפלג בתוך היהדות" וכי "אחד מעיקרי האמונה המשיחית הוא 'בישור', כלומר הפצת בשורת האמונה באמצעות פעילות מיסיונרית"(1). בית משפט העליון גם פסק במספר הזדמנויות כי המאמין במשיחיותו או באלוהותו של ישו מוציא עצמו מכלל היהדות, על כל גווניה וזרמיה, והוא בן דת אחרת (2).
חתן פרס נובל לשלום, הפילוסוף אלי ויזל, הגדיר אותם כבלתי הוגנים וצבועים, המטילים מלכודת של תחבולות ושקרים (3). וכך בעצם הוא מדגיש את היותם כת, כי כת, כידוע, פועלת בתרמית. כת מצהירה משהו והתוצאה אחרת. לא בשוגג. במתכוון. זה תואם בדיוק את היהדות המשיחית, המציגה עצמה כיהדות, כאשר המדובר בסוג של נצרות...
משיטוט ברשת המקוונת, נמצא כי מנו קלישר, "היהודי המשיחי", ממומן על-ידי כנסיות נוצריות כשהוא מתפקד על תקן "מיסיונר" (4). הגוף הנוצרי העיקרי ממנו מקבל קלישר את המימון לפעילותו הינו המקום בו הוא למד והוכשר לכמורה בפטיסטית (5-6). גם כאשר הוא הגדיר את קהילתו למחברי ספר על קהילות המשיחיות בישראל, הגדיר אותה כ"בפטיסטית אוונגליסטית" (6)... אין ספק כי טרמינולוגיה זו זרה לחלוטין לעולם היהודי ולעומת זאת, מושרשת היטב בעולמה של הנצרות הפרוטסטנטית.
יצוין כי משנתה של הקהילה בהנהגתו של קלישר כוללת שלדים מאובקים של התיאולוגיה הנוצרית הקדומה שכבר ננטשה על-ידי כנסיות רבות - והיא "הוראת הבוז" ביחס ליהודים וליהדות. וכך קלישר מסביר באחד המאמרים שלו ש"הסיבה העקרונית לכל מכה (בעם היהודי), תהיה אשר תהיה, נובעת מדחיית ישוע כמלך ומושיע ישראל". רק זה! אבל זה לא נגמר: "כל עוד עם ישראל אינו מקבל את ישוע – הוא נשאר תחת האיום להיענש בכל רגע". היינו שכל אותם רדיפות שסבלנו במהלך הדורות, ואותם מאבקים שנלחמנו על קיומנו בארצנו נובעים מכך שעדיין לא הצטרפנו לקהילה המשיחית...
לולא קלישר היה מציג את הדברים כפי שהם באמת, שהוא כומר בפטיסטי, הפועל בשליחותן של כנסיות זרות ומיסיונריות, במטרה להעביר יהודים על דתם, אז היה הפרסום הוגן. אולם הוא יודע היטב כי בצורה זו היה הפרסום מיועד לכישלון חרוץ. ולכן.. הכנסייה הבפטיסטית-אוונגליסטית הופכת להיות תנועה יהודית, המיסיונר הופך למבשר, ובעדינות, מנסים להחדיר משיחיות לזהות היהודית של קרבנותיהם החדשים של המיסיון הנוצרי הישן והלא זכור לטוב...
אם אדם מסתיר את זהותו ואת כוונותיו האמיתיים, עוטף את המציאות הצלבנית בסמנטיקה מתייהדת, אם כך נוהג על עניינים קונקרטיים, כיצד נוכל לסמוך עליו בעניינים מטאפיסיים ורוחניים?
קלישר ואשתו הנוכריה, שליחי מיסיון של כנסייה זרה
1 – ת"א 1652-07
2 – בג"ץ 467/75 – בג"ץ 329/87 – בג"ץ 4759/85 – בג"ץ 563/77 – בג"ץ 265/87 ועוד..
3 - THE MISSIONARY MENACE, article by Elie Wiesel, Lifeline, Jews for Judaism, summer 1995
4 - Faith Community Bible Church, New beginnings Bible Fellowship Church, Laurel Springs Baptist Church, Trinity Baptist Church, Calvary Bible Manzanita, Mount Calvary Church, Lakeside Community Chapel, Grace Baptist Church, Emmanuel Bible Chapel, etc…
5 - Friends of Israel Gospel Ministries במדינת ניו ג'רזי (ארה"ב)
6 - Facts & Myths – About Messianic Congregations In Israel, Kai Kjær-Hansen and Bodil F. Skjött. Mishkan, 1999, p. 82-85