בדירה מעוצבת ולה נוף מרהיב, מתקיים מפגש קבוצתי מסוג קצת אחר. בעלי הבית הם סבטלנה ואלכסיי ולהם שתי בנות. בני הזוג עובדים והבנות לומדות בבתי הספר בעיר. אלכסיי וסבטלנה חברים בקבוצת ה'משיחיים'. החברים נפגשים בקביעות, פעמיים בשבוע, מנגנים, שרים, מתפללים ומכינים ארוחת ערב חגיגית. הערב, מונה הקבוצה כאחד עשר משתתפים, כולם עולים מברית המועצות לשעבר. בנוסף לקבוצה הזו, פועלות שלוש קבוצות משיחיות נוספות בעיר. כשעידן ואיציק מגיעים, מתיישבים חברי הקבוצה בקשת רחבה סביבי והאחרונים מסבירים לי את עיקרי אמונתם. החל בתיאור מצב 'בליס' השמימי בו הם נמצאים כעת, עם התאחדם עם ישוע. הם עוברים לדבר על השטן ועל הקוצים הממתינים בגיהינום למי שדוחה את האמונה האמיתית.
אדם תחת השפעה
איציק מתאר את המסלול שעבר מילד יהודי במשפחה בראשון לציון דרך שירות צבאי קרבי ועד לימודי משפטים. את הלימודים הפסיק באמצע השנה השלישית, כי הצטרף ל'משיחיים'. "רציתי אמת", הוא מתאר את עצמו בגיל 27, "הייתי מודע לזה שיש סביבי חטא, ניאוף, רדיפת בצע... יום אחד, ירדתי על ברכיי בחדרי וביקשתי מאלוהים שיבוא אלי... שמעתי בתוכי קול שאמר: 'סוף סוף אתה נותן לי את הסמכות', הרגשתי שלום ואהבה, אפילו האוויר בחדר השתנה". בעודו מדבר, האנשים שמסביבי אומרים 'הללויה' ו'אמן'.
אתם כולכם שומעים את קולו של אלוהים?
"כן. בוודאי", הם עונים, "זו לא דת- זו מערכת יחסים", ממשיך איציק, "נולדתי מחדש". חצי שנה הלך איציק ושוחח עם אלוהים על בסיס יומיומי לחרדתם של הוריו ומקורביו. "המוסר שלי התחיל להשתנות. התרחקתי מהחברים. אמרתי לאימא שלי: 'איציק מת'". כל חברי הקבוצה מספרים על שינויים מפליגים בחייהם בעקבות מה שהם מכנים 'בריאת הלב החדש'. הם כבר לא כועסים ולא מקנאים. הם לא פוחדים ויש להם אור מתוק מלא אהבה, חמלה וחסד בעיניים. הבעיה היחידה הייתה עם קרובי המשפחה והחברים ההמומים והדואגים שמסביב. "ההורים נידו אותי", אומר איציק, "וגם זה כתוב בברית החדשה. הם ינדו ואחרי כן יצטרפו. אחרי כן, אימא שלי הצטרפה ל'משיחיים' בעקבותיי".
הציעו לכם טיפול פסיכולוגי?
הם פורצים בצחוק. "לכולנו", ואלכסיי מוסיף: "הייתי אז בן 16 וזה היה ברוסיה שהיא אתיאיסטית ברובה. הוריי לקחו אותי לפסיכולוג שאמר: 'אני לא יודע מה לומר. כל מה שבנכם אומר הוא בתחום הנורמאלי, חוץ מזה שהוא מאמין באלוהים... ונגד זה אני לא יכול לעשות שום דבר. אני רק פסיכולוג".
אז מה אתם? יהודים? נוצרים? איפה אתם בקטע של החזיר למשל...
"מאז שנולד המושיע, הוא טיהר את כל מה שהיה טמא בעבר וכעת הכול כשר", אומר איציק, ,אבל השטן משתמש בנושא החזיר כדי להרחיק את היהודים מעלינו ולכן אנחנו לא אוכלים חזיר. המטרה שלנו היא להושיע את היהודים ולא להרחיק אותם מעלינו".
מגרש השדים
"בארץ קיימת התנגדות כלפי ה'משיחיים'", טוען אלכסיי. הם מספרים על רדיפה בעקבות אמונתם הדתית. איציק מספר על מקרה בבאר שבע בו פרצו יהודים חרדיים את הגדר של בית פרטי וזרקו את 'רועה הקהילה' לתוך בריכת המים. באריאל נשלחה מעטפת נפץ שפצעה קשה נער שמשתייך ל'משיחיים'. הם מספרים על סירוב להעסיק אותם במקומות עבודה באילת מפני שהם אינם עובדים בשבת. לדברי איציק: "את יכולה לדבר על הודו, על חייזרים, על מדיטציה, אבל אם תגידי את המילה ישוע, מיד המאזין שלך 'מתפוצץ'". "אני מגרש שדים מאנשים", עמיד על עצמו איציק, "ראיתי אדם אחוז שד. הוא שמע קולות שבישרו לו שדברים רעים יקרו לו ולילדיו". לדברי איציק, יש אנשים שמתאבדים כי הראש שלהם חושב לא נכון. "אין לאדם שליטה על השד. הפסיכולוג לא ממש מבין את העניין הרוחני שלנו, ולכן לא יועיל ללמד את האדם לחשוב בצורה חיובית". איציק טוען כי ראה אנשים מחלימים בעקבות טקס גירוש השדים. כך מתאר איציק את הטקס שביצע: "הנחתי את ידיי על ראשו של האיש ואמרתי לשד בתוכו" 'בשם ישוע, תסיר את כוחך מעל האיש. אני מגרש אותך בשם ישוע". לטענתו של איציק: "האיש נרפא ללא טיפול תרופתי, אלא בגלל הפעלת סמכות".
איזו סמכות?
"השדים מכירים את ישוע, והם חייבים לציית לנו – למי שישוע האציל את סמכותו עליו", משיב איציק בביטחון. אלכסיי והקבוצה באילת מוסיפים: "אנחנו באילת לא כל כך קיצוניים", אומר אלכסיי, "אנחנו לא יודעים על מה שקורה במרכז הארץ. אולם אני מאמין בקיומו של שטן ובקיומם של שדים כמו שקיימים אלוהים ומלאכים".
האם ה'משיחיים' היא כת?
"אנחנו לא כת", משיבים איציק ואלכסיי בתקיפות.
בתום הערב, כשאני עומדת לצאת, שואל אותי עידן אם אני מאמינה באלוהים? ואני משיבה באי נוחות שכל כך הרבה נקשר סביב המילה הזו, שאני מעדיפה שלא לחשוב במונחים האלו. אז מבקש עידן רשות להתפלל עבורי. אני מביטה בעניין כיצד הם עומדים בחצי גורן ועוצמים את עיניהם. איציק מדבר בקול רם וכריזמטי, וחברי הקבוצה עונים אחריו בהדגשה: 'אמן' ו'הללויה'. הוא מבקש מישוע שינחו אותי בדרך הנכונה ושלא יעזבו אותי. "שאופיר תראה את האמת דרך סימנים ואותות. שלא תעזוב אותה לרגע ושהיא תמצא אותך בלב נכון", הוא מבקש.
קשה לעמוד מול קבוצה מאוחדת שמפעילה כלפיך הבטחות של שייכות, אהבה ומסירות ללא תנאי, ואני חשה צביטה של אי נוחות על שאני מעדיפה להישאר עם סימני השאלה שלי. להערכתי, בעידן שבו יש קבוצות עם תשובות מוחלטות, יש חשיבות רבה למי שעדיין שואל את השאלות הנכונות. לא בטוח שהייתי נשארת בלתי משוכנעת, לו הייתי נמצאת בסדנא בת שלושה ימים בחברת מאה וחמישים מאמינים.
בישראל אין חוק שאוסר על פעילות של כתות
ל'משיחיים' יש מאפיינים של כת. אנחנו מגדירים כת כמי שעושה שימוש באמצעי רמייה וטכניקות מניפולטיביות", אומרת מנכ"ל המרכז הישראלי עבור נפגעי כתות, דנית קרן. גם עו"ד דורית ארבל אור, המתמחה בייצוג נפגעי כתות, טוענת שה'משיחיים' הם כת בגלל מאפיין הניתוק. היא ממשילה את תהליך ההצטרפות לכניסה לים. "כולנו יכולים לצעוד כמה צעדים בתוך הים, עד שפתאום יש מדרגה שלא שמנו אליה לב, והיא הופכת את המצב לבלתי הפיך. ללא עזרת מציל, אנחנו במצב הזה נטבע. קשה להוציא אדם מתוך כת. לוקח זמן עד שהסביבה שמה לב לזה שקורה משהו נורא לאותו מצטרף תמים", היא אומרת, ודנית מוסיפה: "הקבוצה מעודדת אותך לעבור הליך של ניתוק מהמשפחה ומהחברה".
עורכת הדין ארבל אור מעדכנת, כי בישראל אין חוק המגביל פעילות של כתות. לדבריה, נפגעות מאות אלפי משפחות בישראל כתוצאה ממעורבות שלהן או של בן משפחה בפעילות של כתות. "אני מוציאה צווי מניעה כנגד חשיפה של קטינים לכתות", מספרת עו"ד ארבל אור, "אצל ילדים, האישיות טרם עוצבה. כך שלהימצאות בארגון כפייתי יש השלכות קיצוניות עליהם". לעומתה, קרן אופטימית יותר: "כיום, יש לנו שדולה של חברי כנסת שמבקשת לקדם את הצעת החוק שתוגש אחרי הבחירות הקרובות".
קרן מדגישה: "ה'משיחיים' מציגים את עצמם כ'יהודים האמיתיים', אך מדובר בנצרות לכל דבר. זוהי הונאה. הם אינם מצהירים שהם זרם אוונגליסטי של הדת הנוצרית, אלא מתחזים ליהודים". קרן אינה מסכימה שמדובר בקבוצה תמימה: "הקבוצה שולטת במידע שאתה מקבל או מעביר". קרן, שהיתה חברה ב'משיחיים' במשך שנה, יודעת לספר מתוך התנסויותיה האישיות על השיטות שבהן נוקטת הקבוצה: "יש טכניקה שנקראת 'הפצצת אהבה', שהיא טכניקה של שכנוע. לכל מצטרף מצמידים 'הורים' חדשים שנותנים אהבה ומשפחתיות וממלאים אצלו חסכים רגשיים. לי הצמידו זוג ממש נחמד שברגע שעזבתי, התנכר לי לחלוטין".
האנשים שמצטרפים לכתות לפי עו"ד דורית ארבל אור, מומחית בענייני כתות בישראל, הם אנשים המצויים על פרשת דרכים. "הם זקוקים להכוונה, לחיבוק, לשיקום ולתחושת שייכות", טוענת עו"ד ארבל אור, "השימוש בשטן ובאפוקליפסה נועד להפחיד אנשים כדי שתיווצר תלות בקבוצה", אומרת קרן.
דנית מספרת על מפגשי 'ריפוי' שנערכו במרכז הארץ על ידי קבוצת ה'משיחיים'. ה'משיחיים' טוענים שכל מחלה נובעת משד שנכנס בך ואינם מעודדים פניה לרופאים מקצועיים", מספרת קרן ומתארת טקס 'גירוש שדים' שהייתה עדה לו: "הן הדליקו נרות. ה'חולה' עמדה במרכז. סביבה עמדו נשים שנגעו בה במקומות שונים בגוף ומלמלו בג'יבריש. הן נכנסו ל'טראנס', פרצו בבכי, השתטחו על הרצפה בהיסטריה גמורה". קרן משוכנעת, שמצבים דרמטיים מעין אלו עלולים להביא להתפרצות של מחלת נפש. לדבריה, קיים מושג אצל המשיחיים שנקרא 'לשונות'. מדובר באנשים שנכנסים למצב דמוי טראנס היפנוטי ומדברים ב'ג'יבריש'. ,אלו שפות שאינן קיימות. הקבוצה רואה במצב הזה שלב רוחני מתקדם ומעודדת אנשים להיכנס למצבים האלו", היא אומרת.
"ניתן לתבוע כתות בגין נזק שנגרם לאדם", מבשרת עורכת הדין דורית ארבל אור, המייצגת בהתנדבות משפחות שפונות לקבלת סיוע משפטי.